Archive for Sierpień 2015

Skład wartościowej diety

Nie raz słyszeliśmy czym jest dobra dieta. To dieta bogata we wszystkie składniki odżywcze. Szczególnie cenne są witaminy i minerały, ale do ich wchłaniania potrzebne są tłuszcze. Konieczne są również węglowodany. Do tego wszystkiego powinien dojść zdrowy styl życia. Jedzenie regularne i spożywanie posiłków bez pośpiechu. Chcesz więc by odchudzenie, którego się podjąłeś, miało pozytywny efekt? Oto kilka rad na temat składników Twojej diety. Witaminy makro i mikroelementy znajdziesz w warzywach i owocach. Powinieneś jeść je pięć razy dziennie. Warto też dbać, by jeść je zgodnie z kolorystyką. To znaczy by codziennie jeść warzywa w różnych kolorach. Białko zyskamy jedząc przetwory mleczne, rośliny strączkowe oraz mięso. Najbardziej wartościowe jest białko z mięsa zwierzęcego, szczególnie ryb. Węglowodany, które dają naszemu organizmowi energii, najlepiej pozyskiwać z pełnoziarnistego pieczywa, ciemnych makaronów, kasz i ciemnego ryżu. Ostatnim składnikiem jest woda. Powinniśmy pić nawet do 5 litrów dziennie.

Trzy filary skutecznego odchudzania

image Gdy naszym celem jest schudnięcie, musimy być gotowi na zdecydowaną walkę z naszymi nawykami, słabościami i słabostkami. Musimy przejść na zdrowy styl życia. Musimy przemyśleć swoją decyzję i zastanowić się nad celami, które chcemy osiągnąć. Nich będą jak najbardziej konkretne, ale i osiągalne. Wtedy unikniemy rozczarowania. Pierwszym filarem jest zbilansowana dieta. Najlepiej, gdy dobierze ją nam profesjonalista, a takim jest dietetyk. By panować nad głodem powinniśmy jeść regularnie, uniknąć podjadania i dbać o skład każdego z pięciu posiłków dziennie. Odchudzanie będzie skuteczne, jeśli dietę połączymy z treningiem. To drugi filar. Pozwala on na skuteczne spalanie kalorii i wyrobienie sobie masy mięśniowej, co sprawi, że nasze ciała będą wyglądały atrakcyjniej. Trzecim filarem jest kontrola skuteczności naszych wysiłków. Możemy zdecydować się na użycie profesjonalnego sprzętu, który będzie nam badał całkowitą zawartość, skład masy ciała. W efekcie – szybciej i dokładniej będziemy widzieć pozytywne efekty naszych wysiłków.

Regularna kontrola procesu odchudzania

Co jest kluczem do skutecznej diety? Będąc ścisłym nie powinniśmy mówić o diecie. Zdrowy styl życia jest tym, co zapewni nam dobre samopoczucie i wygląd. Nie będziemy się wstydzić zbędnych kilogramów. Dieta to tylko jeden z elementów. Poza nią ważna jest aktywność fizyczna. Ona pozwala na sprawniejsze spalanie kalorii. Jednak jest jeszcze jeden ważny element. Odchudzanie będzie przebiegać efektywniej, gdy będziemy dbać o regularną kontrolę postępów. To pozwoli na jeszcze ściślejsze dopasowanie diety do potrzeb oraz na zwiększenie motywacji. Gdy widzimy pierwsze efekty kuracji, łatwiej nam iść dalej tym niezbyt łatwym kursem. Jak sprawdzać efekty odchudzania? Po pierwsze – nie wystarczy samo ważenie się. Niestety, ale waga pokazuje nam przecież jedynie nasz ciężar. A my – powinniśmy tracić tłuszcz na rzecz tkanki mięśniowej i nie waga będzie tu kluczowa. Należy więc skorzystać z miary krawieckiej i regularnie sprawdzać obwód talii i bioder (a także ramienia i bioder). Bardziej zaawansowanym sposobem, ale też dokładniejszym, jest analiza składu masy ciała za pomocą specjalistycznych urządzeń.

Odchudzanie a sport

image Próbowałeś już wielu cudownych diet i zawsze kończyły się one powrotem do stanu wyjściowego? Wskazówka Twojej wagi od lat ani drgnie? Nic dziwnego. Popularne diety to tylko puste hasła. By być zdrowym i zachować szczupłą sylwetkę należy o siebie dbać i prowadzić zdrowy styl życia. Co to oznacza? Po pierwsze nie możemy liczyć na szybki i łatwy do osiągnięcia efekt. Dieta musi być w każdym calu przemyślana i to nie na najbliższe dni, a na miesiące. Jeśli decydujesz się na odchudzanie, to koniecznie połącz je z aktywnością fizyczną. Tylko tak pozbędziesz się zbędnych kalorii i sprawisz, że spalisz tłuszcz a zyskasz mięśnie. Sama dieta uczynić nas może szczuplejszymi, o ile będzie to wartościowa dieta – ale nie sprawi, że nasze ciała będą wyglądały tak, jak z okładek poczytnych pism. Sport jest więc konieczny. Nie sporadyczny wysiłek, a regularne i równie jak dieta przemyślane ćwiczenia. Wspomaganie diety przez aktywność jest polecane, bowiem wspomaga ono spalanie kalorii. Ćwicząc regularnie spalamy je lepiej nawet wtedy, gdy akurat nie jesteśmy na treningu.

Dobrze skomponowana dieta

image Dobrze skomponowana dieta, to dieta która powstała w wyniku przemyślanej i wielofazowej strategii. Należy po pierwsze znać się na zapotrzebowaniu kalorycznym naszego organizmu. Nie jest to wcale takie łatwe, ale na początek można poradzić się dietetyka. Jeśli chodzi o składniki spożywanych pokarmów, to najważniejsze, by dieta była bogata w białka i warzywa. Informację, że węglowodany i tłuszcze należy usunąć z jadłospisu włóż między bajki. Rzeczywiście nie należy ich jeść zbyt dużo, ale są one również potrzebne naszemu organizmowi do sprawnego funkcjonowania. Zdrowy styl życia jest więc takim, gdy odżywiamy się kompleksowo dbając tylko o to, by proporcje składników pożywienia były odpowiednie. Bez tłuszczy nie uda się wchłanianie minerałów i witamin, tak cennych dla naszego organizmu. Natomiast bez węglowodanów będzie nam brakowało energii. Planując odchudzanie trzeba to wszystko wziąć pod uwagę. Należy jeść zdrowo, w zróżnicowany sposób. Trzeba dbać o to co się je i kiedy. Nie bez znaczenia jest również fakt, jak często spożywamy posiłki.

Częstotliwość spożywania posiłków

Mało kto udaje się do dietetyka. Wydaje nam się, że jemy zgodnie z naszymi potrzebami, bo jemy to, co lubimy. Prawda jest jednak taka, że nasza dieta wynika w dużej mierze z przyzwyczajeń. Więc to, że nad tym panujemy to nieco złudne przekonanie. Wyrabiamy również sobie pewne nawyki co do częstotliwości i obfitości posiłków. Zasady są jednak niezmienne. By być zdrowym należy jeść około pięciu posiłków dziennie. Co dwie trzy godziny. Ważne też by nie zapominać o śniadaniu – to rzeczywiście najważniejszy posiłek dnia. Jest też prawdą, że zdrowy tryb życia oznacza, że nie powinniśmy podjadać. I właśnie takie regularne posiłki powinny nas przed tym uchronić. Należy też pamiętać, by nie jeść posiłków bezpośrednio przed snem. Posiłek przed położeniem się do łóżka jest po prostu niezdrowy. I to takie nawyki są przyczyną naszej otyłości. Na nic odchudzanie, jeśli wciąż sięgamy po coś z lodówki. I na nic nasze starania o równomierne posiłki przez cały dzień, jeśli będziemy sobie pozwalać na obfite posiłki bezpośrednio przed snem.

Dlaczego diety działają krótkofalowo

Niestety większość popularnych diet opiera się na przekonaniu, że jeśli ograniczę jedzenie, to uda mi się schudnąć. Efekt marketingowy zostaje osiągnięty: jem mniej i dzięki kilkutygodniowym mękom ubywa mi kilka kilogramów. Takie diety łatwo „sprzedać”, bo mimo wszystko efekty są stosunkowo łatwe do osiągnięcia i dosyć szybko je widzimy. Zdrowy styl życia nie ma jednak z takimi dietami nic wspólnego. Odchudzanie to proces dużo bardziej skomplikowany i długotrwały niż kilkudniowa głodówka. Dieta polegająca jedynie na odmawianiu sobie jedzenia może nawet zaszkodzić naszemu zdrowiu. Szczególnie wtedy, gdy wiąże się ona z ograniczeniem liczby posiłków. Stosunkowo łatwo jest nam utrzymać mobilizację przez kilka dni, a nawet tygodni, ale na dłuższą metę takie głodzenie nic dobrego ze sobą nie przyniesie. Organizm prędzej czy później zareaguje wzrostem apetytu i ostatecznie wszystkie wysiłki pójdą na marne. Kluczem do dobrej diety jest po pierwsze dobre jej przemyślenie, a następnie stopniowe wdrażanie rozsądnego planu.

Kilka słów o dobrej diecie

image To dość dziwne, ale badania pokazują, że mimo ogólnego i łatwego dostępu do wiedzy, wcale nie dbamy o nasz sposób odżywiania. Zdrowy styl życia to bardzo często jedynie slogan reklamowy. A tymczasem tylko zbilansowana dieta jest kluczem do zachowania zdrowia w doskonałym stanie na dłużej. Niestety w tej dziedzinie funkcjonuje w ogólnym obiegu wiele mitów. Dlatego też tak trudne jest skuteczne odchudzanie. Wiele osób uważa na przykład, że do skutecznego odchudzania wystarczy jeść mniej, a nawet urządzić sobie głodówki. Niezrozumiałym dla lekarzy jest fakt, skąd pomysł, że jednorazowe zmuszanie się do głodu może nas skutecznie pozbawić nadmiaru kilogramów. Również wiele popularnych diet polega na tym, by ograniczyć ilość jedzenia, a co gorsza – ilość spożywanych posiłków dziennie. Na dłuższą metę to jednak nie zadziała, takie odchudzanie może i pozbawi nas kilku zbędnych kilogramów, ale co dalej? Konsekwencją rygorystycznie małych porcji jest po kilku lub kilkunastu dniach wzrost apetytu i w konsekwencji – powracamy do punktu wyjścia.

Wpływ diety na nasze życie

To jak się odżywiamy jest niezwykle ważne dla naszego zdrowia. Dieta wpływa również na nasze samopoczucie i, co nie powinno dziwić, wygląd. I nie chodzi tu jedynie o ewentualne problemy z nadwagą. Nasza cera, włosy, paznokcie – nie będą wyglądały zdrowo, jeśli brakuje nam podstawowych składników w żywieniu. Jesteśmy też narażeni na otyłość i choroby związane z nadwagą. Ewentualne odchudzanie również nie uda się bez zbilansowanej diety. Ogólnie uznaje się, że powinniśmy jeść jak najwięcej warzyw, owoców, ryb, a także pieczywa pełnoziarnistego. Czy najnowsze badania potwierdzają tezę, że te składniki diety są niezastąpione? Zdecydowanie tak. Szacuje się, że (zależnie od grup chorobowych) ryzyko zachorowania spada od 10 do 40%, jeśli tylko stosujemy zdrową dietę na co dzień i preferujemy zdrowy styl życia. Stąd dodatkowy wniosek, że w sam proces leczenia pacjentów nie będzie skuteczny, jeśli nie połączy się go że zbilansowana dietą. Szczególnie leczenie szpitalne powinno podlegać normom, które uwzględniają sposób żywienia pacjenta.

Dietetyka jako nauka

image Jednym z ciekawych zawodów, które zyskały na rozgłos w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, jest zawód dietetyka. Wykształcenie potrzebne do wykonywania tego zawodu można zdobyć na poziomie średnim – ma się wtedy tytuł technika. Istnieją jednak kierunki na studiach stacjonarnych, które zajmują się specjalistycznym kształceniem dietetyków. Definicyjnie dietetyka interesuje się wiedzą na temat prawidłowego żywienia człowieka. Dotyczy to zarówno osób zdrowych, jak i chorych. Dietetyka jako nauka z dziedziny medycyny. Jej zadaniem jest wspieranie leczenia poprzez dopasowanie odpowiedniej diety dla konkretnej osoby. Dieta czy odchudzanie zawsze powinno się odbywać pod okiem dietetyka. Oczywiście dobór odpowiedniej diety powinien dotyczyć także profilaktyki. Wybierając zdrową, wartościową żywność i przechodząc na zdrowy styl życia możemy zmniejszyć (i to znacznie) ryzyko zachorowania na wiele poważnych chorób. Dlatego też dietetyka zaczyna być coraz bardziej doceniana i po porady do specjalistów z tej dziedziny zaczyna zwracać się coraz więcej osób.