Archive for Maj 2015

Dieta w życiu codziennym

image Być zdrowym, pięknym i szczupłym – to marzenie większości z nas, bez względu na wiek czy płeć. Prostą drogą do osiągnięcia tych celów jest zbilansowana dieta. Okazuje się, że to, co wydaje się być tak proste i oczywiste, w rzeczywistości jest zdecydowanie trudniejsze. Powinniśmy tak dobierać nasze posiłki, aby stosowana przez nas dieta zawierała wszystkie niezbędne składniki odżywcze i mineralne – nie jest to proste, zwłaszcza dla osób, które mają tendencje do podjadania lub wyłamywania się z trybu zdrowego odżywania. Zdrowy styl życia to przede wszystkim dbałość o to, aby równowaga pomiędzy zbilansowanym sposobem odżywiania a aktywnym trybem życia była zachowana. A po co to wszystko? Jeśli dostarczamy naszemu organizmowi wszystkich składników, których on potrzebuje, zapewnimy sobie nie tylko dobre samopoczucie, ale też zdrowy wygląd (skóry, włosów i paznokci) i właściwą wagę – czyli wszystko, co składa się na zdrowie psychiczne i fizyczne. Podsumowując – zadbane ciało, to szczęśliwy umysł.

Jaką stosować dietę

image Stosowanie diet odchudzających nie zawsze przynosi określone efekty, takie jakich się spodziewaliśmy. Może się okazać, że będzie trudne utrzymanie linii. Dlatego warto dobrze się zastanowić nad tym, jakie błędy popełniamy w tym zakresie. Trzeba przede wszystkim być konsekwentnym. Dieta krótkotrwała, taką, która stosujemy np. tydzień czy miesiąc to tylko niepotrzebny szok dla organizmu, jeśli potem wracamy do starych złych nawyków. Właśnie wyeliminowanie tych złych nawyków jest tutaj kluczowe, trzeba zadbać o to, by je wyeliminować, nie zaś stosować radykale diety, które działają tak naprawdę tylko na krótką metę. Tak więc przede wszystkim musi nas na interesować taka kwestia, jak racjonalne podejście do tematu diet. Dlatego takie ważne jest, by faktycznie zmieniać swoje negatywne nawyki żywieniowe, które mogą powodować tycie. Takich nawyków może być sporo, śmieciowe jedzenia, brak regularności przyjmowaniu posiłków. To powoduje, ze potem się objadamy, dlatego trzeba ten czynnik wyeliminować.

sobie i dziecku.

O tym, że kobieta powinna w okresie ciąży zwracać szczególną uwagę na to, co je, nie trzeba nikogo przekonywać. Co jednak zrobić, aby dieta ciężarnej była dobrze skomponowana? Przede wszystkim warto kierować się zasadą, że wprowadzanie radykalnych zmian w tym okresie może przynieść więcej frustracji i niezadowolenia niż pożytku – niezadowolona matka to nieszczęśliwe dziecko, a tego chcemy uniknąć. Dieta kobiety w ciąży powinna być urozmaicona i zbilansowana. Należy spożywać w tym okresie wiele warzyw i owoców oraz nabiału, pod każda postacią. Dobrze jest z kolei zrezygnować z takich produktów jak sery pleśniowe, surowe ryby czy pasztety – mogą powodować zatrucia pokarmowe, szczególnie niebezpieczne w okresie ciąży. Dobrze jest pamiętać, że dieta kobiety ciężarnej nie powinna być zbyt kaloryczna, gdyż ciąża to okres wzmożonego prawdopodobieństwa zapadnięcia na cukrzycę, której jedną z przyczyn jest właśnie nadwaga. Kobieta w ciąży powinna dbać o jakość produktów, które spożywa, żeby nie szkodzić Prawidłowa dieta w okresie karmienia piersią
Kobieta w ciąży jest traktowana w sposób szczególny, okres karmienia piersią jest niejako przedłużeniem tego okresu i również wymaga odpowiedniego odżywiania się. Z czego powinna składać się wobec tego dieta karmiącej matki? Panuje przekonanie, że jest to najlepiej skomponowany sposób odżywiania się zdrowego człowieka. Oczywiście podstawą tego jadłospisu powinny być warzywa i owoce – w każdej postaci w każdej możliwej ilości. Dobrze jest też, aby taka dieta była bogata w produkty zbożowe, w miarę możliwości nieprzetworzone lub przetworzone w możliwie jak najmniejszym stopniu. Należy pamiętać również o białkach – zarówno pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Istotne jest, aby dieta karmiącej matki nie była zbyt bogata w tłuszcze – ważna jest równowaga. Panuje przekonanie, że matki w okresie karmienia piersią powinny spożywać o 500 kalorii więcej niż wcześniej – to powinno zapewnić im odpowiednią ilość kalorii do funkcjonowania tak, aby móc karmić swoją pociechę pełnowartościowym pokarmem.

Prawidłowa dieta w ciąży

image O tym, że kobieta powinna w okresie ciąży zwracać szczególną uwagę na to, co je, nie trzeba nikogo przekonywać. Co jednak zrobić, aby dieta ciężarnej była dobrze skomponowana? Przede wszystkim warto kierować się zasadą, że wprowadzanie radykalnych zmian w tym okresie może przynieść więcej frustracji i niezadowolenia niż pożytku – niezadowolona matka to nieszczęśliwe dziecko, a tego chcemy uniknąć. Dieta kobiety w ciąży powinna być urozmaicona i zbilansowana. Należy spożywać w tym okresie wiele warzyw i owoców oraz nabiału, pod każda postacią. Dobrze jest z kolei zrezygnować z takich produktów jak sery pleśniowe, surowe ryby czy pasztety – mogą powodować zatrucia pokarmowe, szczególnie niebezpieczne w okresie ciąży. Dobrze jest pamiętać, że dieta kobiety ciężarnej nie powinna być zbyt kaloryczna, gdyż ciąża to okres wzmożonego prawdopodobieństwa zapadnięcia na cukrzycę, której jedną z przyczyn jest właśnie nadwaga. Kobieta w ciąży powinna dbać o jakość produktów, które spożywa, żeby nie szkodzić

Istota żarłoczności psychicznej

Schorzeniem związanym z zaburzeniami odżywiania jest tzw. żarłoczność psychicznie, czyli potocznie – bulimia. Jest to szczególny przypadek, kiedy osoba dotknięta tą chorobą chce zrzucić wagę, ale wybiera inną drogę niż dieta – objada się a następnie prowokuje wymioty. Takie napady wilczego głodu przybierają z czasem na sile i bulimiczka nie potrafi postępować inaczej, jak tylko prowokować wymioty, co pociąga za sobą głębsze zapadanie w chorobę. Początkiem tej choroby często jest odchudzanie, które źle pojęte staje się przyczyną prawdziwej tragedii, gdyż tak właśnie można określić tą chorobę. Niszczy ona organizm (kwasy zawarte w wymiotach niszczą m. in. przełyk i zęby) i rzutuje na psychikę. Dziewczyny, które na nią zapadają, bardzo często chcą prowadzić zdrowy styl życia, ale uważają wymioty za drogę na skróty do osiągniecia wymarzonej sylwetki. W takich przypadkach niezbędna jest specjalistyczna pomoc medyczna i psychologiczna – chora osoba nie jest w stanie sama poradzić sobie ze swoim problemem.

Jadłowstręt psychiczny – anoreksja

image Wymarzona, szczupła sylwetka pociąga za sobą wiele zagrożeń. Jednym z nich jest popadnięcie w bardzo groźną chorobę, jaką jest anoreksja. Od czego się zaczyna? Bardzo często banalnie – jej początkiem jest odchudzanie, które zaczyna nabierać formy obsesji. Osoba dotknięta tym schorzeniem ma zaburzony obraz własnego ciała, stara się za wszelką cenę schudnąć. Drogą do osiągnięcia tego celu ma być restrykcyjna dieta, która bardzo często prowadzi do osłabienia, a czasem nawet – wyniszczenia organizmu. Anorektyczki (określające same siebie często mianem „motylków”) uważają, że najważniejsza w ich życiu jest dieta – w ich mniemaniu właściwa, a w rzeczywistości – zdecydowanie za mało odżywcza i wyniszczająca. Osoby, które zapadły na anoreksję nie są w stanie same z niej wyjść, potrzebują pomocy i wsparcia nie tylko psychologów (lub nawet psychiatrów), ale też najbliższych – rodziny i przyjaciół. To ważne, ponieważ jest to choroba nie tylko ciała, ale też zaburzenie o podłożu psychicznym i wymaga kompleksowego działania.

Odchudzanie nastolatek

Jednym z bardziej niepokojących trendów jest dążenie nastolatek do bardzo szczupłych, często wręcz chorobliwie wychudzonych, sylwetek. Odchudzanie się w tak młodym wieku, zwłaszcza w okresie burzy hormonalnej, może okazać się niebezpieczne, zwłaszcza dla młodych dziewczyn. Największym zagrożeniem w przypadku zbyt restrykcyjnej (a często wręcz – niewłaściwej) diety u młodych dziewczyn jest zanik miesiączkowania, który może pociągać za sobą negatywne konsekwencje, które będą rzutowały na całe życie. Dieta młodych kobiet powinna być odpowiednio zbilansowana i w żadnym wypadku nie może mieć mniejszej kaloryczności niż 1500 kcal dziennie. Ważne jest również, aby taka dieta składała się z odpowiednich proporcji składników odżywczych – niedobory białka czy witamin mogą zaburzać rozwój młodego organizmu. Najważniejszą rolę w odżywianiu nastolatek mają jednak rodzice, których zadaniem jest dopilnowanie, aby ich dzieci odżywiały się w sposób racjonalny i aby nie popadły w żadne zaburzenia związane z nieprawidłowym odżywianiem.

Smakołyki na diecie

image Okres odchudzania bardzo często kojarzy się nam z monotonnymi posiłkami i nudą w kuchni, co przyczynia się do tego, że nie jest to najprzyjemniejszy czas w naszej diecie. Okazuje się, że wcale nie musi tak być, wystarczy tylko zmienić swoje nastawienie i dodać kilka sprytnych trików do naszego jadłospisu! Czy zatem dieta i smakołyki idą w parze? Oczywiście! Trzeba tylko wiedzieć, jakie przegryzki nie zaszkodzą naszemu odchudzaniu. Dieta i czekolada – to połączenie nie jest szczególnie szczęśliwe. Ale jeśli zamiast czekolady postawimy na bakalie, suszone owoce i orzechy może się okazać, że odchudzanie jest smaczne. A co z cukrem? Warto z niego zrezygnować na stałe (nie tylko w okresie utraty kilogramów) – możemy zastąpić go słodzikiem (choć i to nie jest najlepszym rozwiązaniem) a idealnym rozwiązaniem jest miód – nie tylko niskokaloryczny, ale też zdrowy i poprawiający odporność – same zalety! Jeśli całkowita rezygnacja z cukru jest dla nas zbyt trudna, powinnyśmy chociaż zrezygnować z białego na rzecz trzcinowego.

Dieta dla płaskiego brzucha

Wakacje to czas, w którym możemy eksponować naszą figurę. Główną uwagę w tym okresie przywiązujemy do brzucha, który (o ile jest płaski) możemy eksponować na plaży. Jak dieta sprzyja osiągnięciu efektu płaskiego brzucha? Przede wszystkim powinnyśmy jeść regularnie, 5 posiłków dziennie. Komponując posiłki powinnyśmy pamiętać, że dieta to nie kara – posiłki powinny być smaczne i kolorowe, abyśmy zbyt szybko nie zniechęciły się do jej stosowania. Dobrze jest pozwolić sobie na grzeszki żywieniowe, które nam nie zaszkodzą – suszone morele czy orzechy zaspokoją nasz głód słodyczy, a nie zrujnują efektów odchudzania. Warto też odstawić sól, która zatrzymuje wodę w organizmie – to daje często efekt „wzdętego brzucha”. Dieta dla płaskiego brzucha to zatem jadłospis lekki i zbilansowany – taki, który pozwoli na stałe cieszyć się zgrabną sylwetką bez wyrzeczeń. Wakacje to dobry czas aby taką dietę zacząć stosować – mnogość owoców pozwoli ją urozmaicić i uatrakcyjnić tak, aby była dla nas przyjemnością.

Dieta a aktywność fizyczna

image Osoby uprawiające sporty wyczynowo muszą dbać o to, co jedzą – zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Dieta osób aktywnych fizycznie musi być odpowiednio zbilansowana, oczywiście w zależności od intensywności treningów: im bardziej siłowe, tym większe zapotrzebowanie energetyczne. Podstawową zasadą przy odżywianiu się sportowców, podobnie jak i u wszystkich innych ludzi, istotne jest zachowanie odpowiednich proporcji różnych składników spożywczych jak i właściwe nawodnienie organizmu. Zdrowa dieta musi być bogata w warzywa i owoce, napoje izotoniczne i produkty bogate w białko. Co do zasady: im bardziej aktywna osoba, tym więcej energii potrzebuje, a co za tym idzie – potrzebuje dostarczyć swojemu organizmowi większej ilości kilokalorii. Taka dieta musi być odpowiednio ułożona, aby sportowiec z jednej strony miał siłę na treningi, zaś z drugiej – nie był zbytnio ospały. Ułożenia takiego jadłospisu podejmują się zazwyczaj trenerzy personalni lub dietetycy sportowi, posiadający głęboką wiedzę.

Używki a zdrowy tryb życia

Papierosy, alkohol, a nawet narkotyki są dzisiaj bardziej dostępne niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Niestety używki nie przyczyniają się do poprawy jakości naszego życia, a jedynie stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Zdrowy tryb życia zdecydowanie stoi w opozycji do tego typu używek. Należy pamiętać, że palenie papierosów przyczynia się m.in. do rozwoju chorób nowotworowych płuc, narkotyki powodują ciężkie fizyczne i psychiczne uzależnienie, a alkohol przyczynia się do marskości wątroby. Zdecydowanie te schorzenia i zdrowy tryb życia nie idą w parze! Dużym problemem jest dodatkowo kwestia wspomnianego przez mnie uzależnienia: osoba, która zaczyna nałogowa korzystać ze wspomnianych wcześniej używek może mieć potem problem, aby z nich zrezygnować. Należy pamiętać, że zdrowy tryb życia to przede wszystkim unikanie tego, co szkodzi naszemu organizmowi! Dbanie o nasze ciało powinno być podstawowym obowiązkiem każdego z nas – w końcu zadbane będzie nam mogło służyć przez długie lata.

Co to jest zdrowy tryb życia

image Być fit – to ostatnimi czasy popularne pojęcie. Co jednak ono oznacza? Jego idea sprowadza się do zasady pod mniej obcobrzmiącą nazwą: zdrowy tryb życia. Jest to połączenie kilku czynników: diety, aktywności fizyczne, odpowiedniej ilości odpoczynku oraz zdrowia psychicznego. W praktyce oznacza to, że aby być fit musimy przestrzegać pewnych prostych zasad. Przede wszystkim: zdrowa dieta. Osoba dbająca o swoją kondycję fizyczną powinna w swoim jadłospisie uwzględniać duże ilości warzyw i owoców, które są małokaloryczne a jednocześnie polepszają metabolizm i przyswajanie witamin i mikroelementów. Kolejnym elementem zdrowego trybu życia jest aktywność fizyczna – sport, fitness: każda opcja jest dobra, byleby przyczyniała się do tego, abyśmy ruszyli się z miejsca. W końcu lepiej żyć zdrowo, niż potem musieć stosować odchudzanie. Do tego wszystkiego należy dodać unikanie szkodliwych czynników (narkotyki, alkohol, papierosy) i dbałość o kondycję psychiczną (mało stresu) – oto gotowa recepta na bycie fit.