Archive for Październik 2014

Najbardziej skuteczne diety

salad-1426130-mCo jakiś czas pojawia się moda na kolejne diety, dzięki którym można osiągnąć świetne efekty. W związku z tym pojawia się pytanie, które z diet są rzeczywiście skuteczne? Przede wszystkim warto z góry odrzucić wszystkie bardzo radykalne pomysły. Jedzenie jedynie zupek dla niemowląt lub płatków owsianych i zupy z kapusty na pewno nie jest dobre dla zdrowia dorosłej osoby. Trzeba też pamiętać, że zbyt szybka utrata wagi skończy się prawdopodobnie efektem jo-jo, który spowoduje nie tylko powrót kilogramów, ale także jeszcze większy wzrost wagi.

 

Dlatego najbardziej skuteczne diety to te, które zakładają zmianę złych nawyków żywieniowych. Na pewno nie jest to proste, a rozstanie się z niezdrowymi przysmakami do poważne wyzwanie dla wielu osób, jest to jednak jedyny sposób na osiągnięcie naprawdę zadowalających efektów, które będą trwałe. Ciągłe tracenie i odzyskiwane zbędnych kilogramów jest bardzo męczące dla organizmu oraz powoduje dużo frustracji i może prowadzić do różnych zaburzeń odżywiania.

Znaczenie węglowodanów w diecie

Węglowodany są jednym z najważniejszych składników pożywienia i są przede wszystkim głównym źródłem energii dla organizmu. Dlatego powinny stanowić bardzo dużą część każdej prawidłowej, dobrze zbilansowanej diety. Można bardzo wiele usłyszeć o szkodliwości węglowodanów. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że węglowodany złożone, które można znaleźć na przykład w pełnych ziarnach, rozkładają się powoli i nie powodują tycia.

 

Niebezpieczne są tylko węglowodany proste, które w największych ilościach można znaleźć w przetworzonej żywności, na przykład białym pieczywie, słodyczach oraz słodzonych napojach. To one są szkodliwe i odpowiedzialne za odkładanie się tkanki tłuszczowej. Dlatego trzeba z dystansem podchodzić do różnych diet zakładających drastyczne ograniczenie węglowodanów na rzecz białek i tłuszczów. Nie jest to z pewnością jadłospis zdrowy dla organizmu, ponieważ zaburza naturalne funkcjonowanie metabolizmu. Chociaż może rzeczywiście doprowadzić do zrzucenia wagi, jednocześnie naraża różne organy, na przykład wątrobę na uszkodzenie.

Czy jedzenie mięsa jest zdrowe?

fried-chicken-1443651-mStopniowo rośnie ilość zwolenników diety, która zakłada wyłączenie produktów mięsnych. Część osób wybiera także weganizm, czyli całkowite zrezygnowanie z produktów pochodzenia zwierzęcego. Tego rodzaju sposób odżywiania się budzi bardzo wiele kontrowersji. Zarzuca mu się przede wszystkim to, że nie dostarcza wszystkich ważnych substancji odżywczych. Głównym problemem jest białko, którego głównym źródłem w przeciętnej diecie są właśnie produkty pochodzenia zwierzęcego.

 

Badania naukowe dają różne wyniki. Z jednej strony wykazują, że wegetarianie i weganie są rzeczywiście w mniejszym stopniu narażeni na niektóry choroby, na przykład na nowotwory jelita grubego, jednocześnie jedna mogą cierpieć z powodu niedoboru różnych witamin. Dlatego osoby, które wybierają dietę wegetariańską i wegańską powinny zwracać szczególną uwagę na staranne i przemyślane komponowanie posiłków, tak żeby dostarczyć organizmowi niezbędnych składników. Tylko w ten sposób mogą zatroszczyć się o zdrowie i dobre samopoczucie.

Dieta grup krwi

Wśród wielu znanych diet znajduje się także tak zwana dieta grup krwi. Na czym ona polega? Ogólne założenia są dosyć proste. Osoby z odmiennymi grupami krwi mają także inny metabolizm i inne wymagania, dlatego powinny dopasować swój jadłospis do specyficznych potrzeb organizmu. Dieta grup krwi zawiera bardzo szczegółowe wskazówki dotyczące tego, co jeść, a co wykluczyć z diety. Jednocześnie zaleca się całkowite zrezygnowanie z niezdrowej, wysoko przetworzonej żywności.

 

Do wad takiego sposobu odżywiania się należy głównie konieczność zmiany nawyków żywieniowych. Komponowanie posiłków zgodnie z zaleceniami może być trudne, zwłaszcza jeśli trzeba zrezygnować z podstawowych produktów, takich jak pieczywo. Trzeba też pamiętać, że dieta grup krwi nie została podparta żadnymi solidnymi badaniami naukowymi, dlatego jej skuteczność nie została nigdy potwierdzona do końca. Dlatego warto zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście przestrzegania złożonych zasad tej diety ma sens i przyniesie pożądane sutki.

Różne rodzaje diet odchudzających

salad-1417140-mIstnieje całe mnóstwo różnych diet odchudzających, jednak można je podzielić na kila rodzajów. Jednym z popularniejszych są tak zwane diety, które opierają się na jedzeniu wyłącznie lub głównie tylko jednego produktu, na przykład dieta kapuściana lub dieta owsiankowa. Są one zazwyczaj bardzo monotonne i łatwo się do nich zniechęcić, chociaż często powodują dosyć szybko spadek wagi. Mniej restrykcyjne są diety, które zakładają wyłączenie jakiegoś składnika odżywczego, na przykład tłuszczu lub węglowodanów.

 

Niestety badania naukowe potwierdzają, że mogą mieć one negatywny wpływ na zdrowie. Inny rodzaj diet, to te które dzielą produkty spożywcze na różne grupy i zabraniają ich łączenia. Zazwyczaj nie są one niekorzystne dla zdrowia, jednak w bardzo dużym stopniu utrudniając codzienne komponowanie posiłków. Najbardziej restrykcyjnymi dietami są głodówki, które zakładają znacznie ograniczenie ilości kalorii. Chociaż są one raczej skuteczne, jednak mogą powodować gorsze samopoczucie i osłabienie.

Najważniejsze zasady zdrowego odżywiania się

Zdrowe odżywianie się wydaje się wielu osobom bardzo trudne. Wymaga wiedzy na temat prawidłowego komponowania posiłków oraz czasu na ich przygotowanie. W praktyce nie jest to jednak wcale takie trudne, wystarczy zastosować się do kilku prostych reguł. Podstawową zasadą jest systematyczne jedzenie posiłków. Chociaż może się to wydawać mało istotne, jednak ma bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania układu pokarmowego. Niesystematyczne posiłki mogą powodować między innymi zgagę, ale także stają się przyczyną nadmiernego objadania się.

 

Kolejną bardzo ważną zasadą dotyczącą zdrowego odżywiania się jest dostarczanie organizmowi wszystkich podstawowych makroelementów, to znaczy białek, węglowodanów oraz tłuszczy. Wykluczenie którejś z tych grup nie jest dobrym pomysłem i może prowadzić do zaburzeń metabolizmu i powstawania wielu toksycznych produktów przemiany materii, które z kolei bardzo obciążają takie organy jak nerki, czy wątroba. Dlatego trzeba przykładać dużą wagę do komponowania posiłków.

Jak prawidłowo komponować posiłki?

salad-1393094-mW kolorowych magazynach oraz w poradnikach można znaleźć wiele wskazówek dotyczących prawidłowego komponowania posiłków. Dotyczą one głównie różnych skomplikowanych zasad niełączenia różnych grup żywność. Są to często bardzo złożone reguły, które mogą w dużym stopniu utrudnić codzienne życie, dlatego wiele osób zastanawia się, czy rzeczywiście warto je przestrzegać. Nie da się ukryć, że trzeba przede wszystkim zatroszczyć się o ilość oraz częstotliwość posiłków.

 

Najlepiej jeść pięć niedużych posiłków o stałych porach. Takie postępowanie ma najlepszy wpływ na układ pokarmowy, ale także pomaga w zapobieganiu objadaniu się, które może być spowodowane zbyt dużymi przerwami między kolejnymi posiłkami. Trzeba także pamiętać o tym, że w posiłkach powinny znajdować się najważniejsze składniki odżywcze, głównie biała, tłuszcze oraz węglowodany. Każdy posiłek powinien również dostarczać organizmowi błonnika, poprawiającego pracę jelit i pomagającego w zapobieganiu częstym, nieprzyjemnym zaparciom.

Skuteczne sposoby na zrzucenie wagi

Wiele osób szuka skutecznych sposób na spalenie tkanki tłuszczowej. Oczywiście pozbycie się zbędnych kilogramów wymaga głównie zatroszczenia się o odpowiednią dietę. W tym celu warto przeanalizować wszystkie nawyki żywieniowe i wykluczyć niektóre produkty ze swojego jadłospisu. Na czarnej liście znajduje się między innymi białe pieczywo, słodycze, słodzone napoje oraz soki, a także wszytki fast-foody i wysoko przetworzona żywność.

 

Należy unikać produktów, które zawierają dużo tłuszczów, zwłaszcza tych pochodzenia zwierzęcego, trzeba jednak zwracać uwagę także na cukier. Zasada jest prosta, czym mniej cukrów prostych w pożywieniu tym lepiej. Naukowcy twierdzą, że duże ilości cukrów prostych znacznie zwiększają ryzyko otyłości, a także rozwoju cukrzycy, dlatego lepiej unikać słodzonych i dosładzanych dań. Bardzo pomocne przy zrzucaniu kilogramów jest także picie odpowiednich ilości wody, co pomaga zmniejszyć apetyt oraz oczyścić organizm z różnych produktów przemiany materii, które mogą powstać w czasie odchudzania.

Odchudzanie a zdrowie

crispbread-2-1308620-mOsoby, które mają nadwagę, są narażone na rozwój wielu różnych chorób. Pozbycie się nadmiernych kilogramów może znacznie poprawić stan zdrowia i na pewno jest bardzo istotną częścią profilaktyki. Z tego powodu na pewno warto się odchudzać. Trzeba jednak wybrać odpowiednią metodę, która nie tylko umożliwi spalenie tkanki tłuszczowej, ale także nie będzie szkodliwa dla zdrowia.

 

Wato pamiętać, że wszystkie zbyt drastyczne metody zrzucania kilogramów są zazwyczaj niezbyt dobrym rozwiązaniem i z wielu powodów nie są polecane, zwłaszcza osobom, które cierpią z powodu różnych problemów zdrowotnych. Niezależnie od odchudzania trzeba pamiętać o tym, że organizm potrzebuje bardzo wielu różnych składników odżywczych. Dlatego nie wystarczy jedynie zmniejszenie ilości kalorii, trzeba także zwrócić uwagę na to, żeby posiłki były zbilansowane i zawierały pełnowartościowe produkty spożywcze. Tylko wtedy można jednocześnie zrzucać kilogramy i dbać o lepsze zdrowie. Oczywiście nie można także zapominać o aktywności fizycznej.

Głodówka – dobry sposób na odchudzanie?

Głodówki cieszą się sporym zainteresowaniem osób, które planują zrzucenie wagi. Bez wątpienia jest to sposób odchudzania się, który pozwala na szybkie pozbycie się wielu kilogramów. Zazwyczaj głodówka nie oznacza całkowitego zrezygnowania z jedzenia, ale bardzo radykalne ograniczenie ilości jedzonych kalorii. Z tego powodu niestety bardzo często powoduje również gorsze samopoczucie. Nie da się również ukryć, że tak radykalna dieta nie pozostaje bez wpływu na zdrowie.

 

Dodatkowo bardzo często okazuje się, że na dłuższą metę jest to bardzo nieskuteczna metoda, która prowadzi do szybkiego przybierania na wadze w przyszłości. Po gwałtownym spadku masy ciała organizm dąży do szybkiego odnowienia tkanki tłuszczowej. Czy głodówka jest więc dobrym sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów? Na pewno można znaleźć znacznie bezpieczniejsze oraz bardziej korzystne diety, dlatego należy się dobrze zastanowić nad wyborem sposobu odchudzania, ponieważ można bardzo poważnie zaszkodzić swojemu zdrowiu.