Archive for Czerwiec 2015

Filozofia odchudzania – czym jest

Media promują szczupłe sylwetki, nic więc dziwnego, że wiele kobiet (ale też i mężczyzn!) czuje presję, aby wyglądać szczuplej, aby ważyć mniej. Odchudzanie staje się niejako sposobem na życie, swoistą filozofią. Na czym polega jego fenomen? Przede wszystkim należy pamiętać, że odchudzać się to nie to samo, co jeść mniej czy ćwiczyć. To znaczy sprawić, że nasza codzienna dieta stanie się zdrowa, a wysiłek fizyczny, który podejmujemy, przyczyni się do utrwalenia efektów, które osiągniemy dzięki zmianom nawyków żywieniowych. Nie wystarczy stracić wagę – trzeba jeszcze potrafić ten efekt utrzymać na dłużej, a idealnie – na stałe. Dieta, dzięki której osiągniemy wymarzoną sylwetkę, powinna stać się naszym stałym nawykiem żywieniowym, zaś sport, który przyczynił się do utraty kilogramów – powinien stać się naszą codziennością. Dzięki tym prostym zasadom z całą pewnością uda nam się uzyskać, a następnie zachować, szczupłą i zdrową sylwetkę – wystarczy odrobina silnej woli i chęć osiągnięcia celu.

Detoks oparty na sokach

Dieta oparta na piciu soków warzywnych i owocowych to modna ostatnimi metoda na zgubienie zbędnych kilogramów – jest lekka, smaczna i bardzo kolorowa. Odchudzanie za jej pomocą jest skuteczne i szybkie, należy jednak pamiętać, żeby nie stosować jej zbyt długo, a maksymalnie kilka dni – jest małokaloryczna, więc na dłuższą metę może doprowadzić do osłabienia. Jakie są zalety takiej metody? Dieta oparta na sokach pomaga uzupełnić braki elektrolitów, wspomaga nawodnienie organizmu – dzięki niej czujemy się lekko i zdrowo. Co ważne – taki detoks jest smaczny, co nie jest normą – zazwyczaj diety odchudzające kojarzą się z mało urozmaiconym menu. Bardzo ważne jest jednak, aby decydując się na odchudzanie przy wsparciu sokami nie zapominać, że poza sokami owocowymi (zawierającymi de facto dużo kwasów, których nadmiar może być szkodliwy) są jeszcze te warzywne – bardziej pożywne i mniej obciążające dla organizmu. Okres letni sprzyja lekkiej diecie, a ta oparta na sokach warzywnych i owocowych z całą pewnością do takich się zalicza.

Dieta oczyszczająca kefirowa

image Kefiry wpływają bardzo korzystnie na perystaltykę jelit, jednocześnie wspomagając spalanie tkanki tłuszczowej, są poza tym niskokaloryczne i bardzo smaczne. Dieta oparta przede wszystkim na tym produkcie zaliczana jest z jednej strony do tych odchudzających, zaś z drugiej – do oczyszczających. Właściwie przeprowadzona daje efekt odchudzenia i poczucie lekkości, nie należy jednak stosować jej zbyt długo. Dieta kefirowa stosowana dłużej niż 5 dni może bardziej szkodzić niż pomagać – prowadzi do dużego spadku wagi, który z kolei może pociągać za sobą efekt jo-jo. Dodatkowo, zbyt długie spożywanie pokarmów opartych na bazie jednego składnika może doprowadzić do niedoborów niektórych witamin i mikroelementów, co z kolei nie jest zdrowe dla organizmu i prowadzi do osłabienia. Dobra dieta, to zbilansowana dieta – w codziennym jadłospisie należy kierować się tą zasadą, na odstępstwa decydując się tylko krótkotrwale. Niemniej jednak w upalne dni warto czasem zdecydować się na oczyszczanie, na przykład za pomocą kefirów.

Odchudzanie bez tajemnic

image Jak szybko stracić na wadze – to jedno z pytań, które zadają sobie zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Odchudzanie to proces, często bardzo długotrwały i pełen wyrzeczeń. Decydując się na utratę kilogramów musimy być przygotowani na to, że na nadwagę działa tylko zmasowany atak! Z jednej strony – dieta: bogata w owoce, warzywa i chude mięso, które pozwolą na poprawienie spalania, usprawnią metabolizm i pozwolą powoli gubić zbędne kilogramy. Z drugiej strony – aktywność fizyczna, bez której bardzo trudno będzie nam zejść do upragnionej wagi, a następnie nie wrócić do starego wyglądu. Efekt jo-jo (powrót do wagi sprzed odchudzania, często z nawiązką) jest tym, czego chce uniknąć każda osoba, dla której dieta wiąże się z wyrzeczeniami. Jak widać, aby osiągnąć upragnioną wagę, musimy się postarać i być przygotowanym na to, że będzie to długotrwały proces – dużo szybciej tyjemy, niż chudniemy – niestety. Niemniej jednak warto zabrać się za siebie – w końcu nasze ciało musi nam wystarczyć na całe życie.

Zasady diety wielowarzywnej

Od najmłodszych lat rodzice tłumaczą nam, ze warzywa to samo zdrowie. Trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić – dieta bogata w warzywa rzeczywiście jest bardzo zdrowia! Pozostaje jednak pytanie: czy jadłospis oparty tylko i wyłącznie na warzywach jest rzeczywiście taki zdrowy? Dietetycy są zgodni: jest to dobra dieta, ale pod warunkiem,, że traktujemy jako jako tygodniowe oczyszczenie organizmu. Podstawę jadłospisu ułożonego zgodnie z zasady tej diety stanowią rośliny strączkowe, które dostarczą naszemu organizmowi odpowiedniej dawki witamin, składników mineralnych i antyoksydantów, przy dużym udziale błonnika. Warzywa podzielona są zgodnie z kategoriami kolorystycznymi na: białe, czerwone, żółte, zielone i fioletowe. Dobrze skomponowana dieta wielowarzywna powinna zawierać produkty z każdej z wyżej wymienionych grup, aby zapewnić odpowiednią ilość właściwych składników organizmowi. Zasadniczo, odżywianie się tylko i wyłącznie warzywami jest zdrowe, pod warunkiem, ze potraktujemy je jako krótką odskocznię w tradycyjnej diecie.

Główne zasady Frutarianizmu

O wegetarianizmie słyszeli niemal wszyscy, stał się ostatnimi czasy bardzo popularny. Jego nową, bardziej restrykcyjną odmianą jest dieta frutariańska. Podstawową zasadą jest opieranie swojego żywienia tylko i wyłącznie na owocach (również tych, klasyfikowanych potocznie jako warzywa). Owoce dzielone są według jej zwolenników na podgrupy: kwaśne, średniokwaśne, słodkie, oleiste, suszone i niesłodkie. Co istotne, dieta ta zakłada, że dozwolone jest tylko zjadanie owoców, które rosną na drzewach i krzewach (zabronione jest „uśmiercanie roślin”, najbardziej restrykcyjni frutarianie sięgają tylko po te owoce, które same spadną na ziemie). Dieta nakazuje spożywanie owoców w odstępach co 2-3 godziny, dodatkowo należy wypijać 2 litry płynów – soków i wody. Co istotne, dietetycy są zdania, że takie odżywianie na stałe jest szkodliwe dla organizmu i nie należy stosować takiej diety dłużej niż 2 tygodnie. Największą wadą takiego odżywiania jest stosunkowo niska wartość energetyczna posiłków i bardzo duża ilość kwasów owocowych.

Dieta truskawkowa – smaczna alternatywa na lato

image W okresie letnim, kiedy mamy pełny dostęp do świeżych owoców aż chce się przestawić na jedzenie tylko tych słodkich pyszności, chce się zrezygnować z ciężkich potraw. Jednym z pomysłów na odchudzanie latem jest przestawienie się na dietę truskawkową, opartą tylko i wyłącznie na tych owocach. Podstawową zaletą truskawek jest duża zawartość wody w tych owocach (sięgająca nawet 90%), ich niska kaloryczność i bogata zawartość błonnika. Bez objaw mogą zatem po nie sięgać osoby dbające o linię – to dieta dla owocożerców. Truskawki są nie tylko zdrowe, ale też pyszne i słodkie – odchudzanie w oparciu o takie składniki to prawdziwa przyjemność! Zalety takiej diety to przede wszystkim oczyszczenie organizmu, poprawa kondycji skóry i włosów, usprawnienie perystaltyki jelit i wzmocnienie odporności organizmu. Z uwagi na jej monoskładnikowy charakter nie zaleca się jednak stosowania jej zasad dłużej niż 4 dni, gdyż może przyczynić się do osłabienia organizmu (między innymi z uwagi na niską zawartość energetyczną truskawek).

Zasady diety hiszpańskiej

Podstawową zasada, której należy przestrzegać w diecie hiszpańskiej, jest kontrolowanie kaloryczności posiłków – porcja nie powinna przekraczać 160 kcal. Jak widać po zalecanej kaloryczności, jest to dieta mocno rygorystyczna, dlatego też nie zaleca się jej osobom w okresie dojrzewania i matkom karmiącym. Na szczęście, przygotowanie posiłków zgodnie z jej zasadami jest proste i szybkie. Dlaczego? Dieta hiszpańska opiera się w dużej mierze na półproduktach (np. tuńczyk w puszce) i owocach oraz warzywach, których obróbka jest zazwyczaj bardzo szybka. Rygorystyczne stosowanie jej zaleceń przyczynia się do utraty około 3 kilogramów tygodniowo. Z uwagi na fakt, że ta dieta prowadzi do dość szybkiego chudnięcia, niesie ze sobą dość duże ryzyko wystąpienia efektu jo-jo po zaprzestaniu jej stosowania. Dietetycy zalecają dodatkowo, aby nie stosować jej dłużej niż przez 2 tygodnie – nie jest to zatem sposób na stałe odżywianie się, ale na chwilową odskocznię od dotychczasowego sposobu jedzenia, jaki stosujemy.

Dieta feng shui?

image Ten oryginalny sposób odżywania skupia się przede wszystkim na zasadzie oddzielania żywiołów ognia i wody, zgodnie z filozofią głoszoną przez mistrzów feng shui. Dieta zakłada, że ogień symbolizuje kuchenka, zaś wodę – zlew – należy zatem przede wszystkim oddzielić te elementy kuchennego wyposażenia od siebie. Dużą rolę w odżywianiu zgodnym z feng shui odgrywają różnorodne zioła i napary o oczyszczającym działaniu. Dieta zakłada, że jedzenie z czarnych naczyń zmniejsza apetyt, więc zaleca się wymianę zastawy stołowej na taką w ciemnym kolorze. Feng shui przykłada bardzo dużą wagę do energii roślin i przedmiotów, zaleca zatem spożywanie dużej ilości warzyw i owoców – zarówno na surowo, jak i w postaci przetworzonej. Można uznać, że jest to dieta, w której bardzo ważną rolę odgrywa ustawienie mebli, a nawet rozmieszczenie pomieszczeń (kuchnia nie może znajdować się naprzeciwko toalety). Dodatkowo panuje absolutny zakaz korzystania z kuchenki mikrofalowej, która niszczy energię zawartą w przygotowywanych potrawach.